Τέχνη και Μαθηματικά!

rembrandtkenwood

Ένα ενδιαφέρον άρθρο για τη σχέση των μαθηματικών με την τέχνη δημοσιεύτηκε πρόσφατα στη γαλλική εφημερίδα Le Figaro. Το κείμενο, με την υπογραφή του δημοσιογράφου Eric Bietry-Rivierre, επισημαίνει τη συμβολή των μαθηματικών στην εξέλιξη της τέχνης μέσα στους αιώνες και αναφέρεται στον τρόπο που οι καλλιτέχνες διαφορετικών εποχών κατάφεραν να ενώσουν την ελευθερία της τέχνης με τον αυστηρό κόσμο των μαθηματικών.

Ο δημοσιογράφος ξεκινά το άρθρο του με την αφήγηση ενός περιστατικού που λέει ότι όταν, γύρω στο 1303, ο Πάπας είχε ζητήσει από τον Giotto μια απόδειξη του ταλέντου του ο Φλωρεντινός ζωγράφος και αρχιτέκτονας επέλεξε να σχεδιάσει έναν τέλειο κύκλο. «Οι Έλληνες θεωρούσαν, επίσης, ότι ο κύκλος ήταν το ιδανικό γεωμετρικό σχήμα, με θεϊκή προέλευση. Ο Γάλλος μαθηματικός και φυσικός Blaise Pascal αναγνώριζε στο ίδιο σχέδιο την ιδέα του απείρου», γράφει ο Eric Bietry-Rivierre και μνημονεύει, στη συνέχεια, τον Rembrandt και την περίφημη Αυτοπροσωπογραφία με τους δύο Κύκλους, αινιγματικό έργο εξαιρετικής μαεστρίας με πολλαπλές ερμηνείες.

«Ο κλασικισμός θέλει τα έργα τέχνης να είναι όπως τα παλάτια του: ισορροπημένα ή κατασκευασμένα με τη Χρυσή Αναλογία, αυτή τη θεϊκή αναλογία της χρυσής τομής που αναγνωρίζει κάποιος στο φύλλωμα της φτέρης, στις σπείρες των κοχυλιών, στην κατασκευή των Πυραμίδων της Αιγύπτου, του Παρθενώνα και των γοτθικών καθεδρικών ναών ή στο ανθρώπινο σώμα, για να θυμηθούμε και το διάσημο σχέδιο ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου του Λεονάρντο ντα Βίντσι», σημειώνει ο δημοσιογράφος.

pompidou_morellet4_zoom

Στη συνέχεια κάνει μια ενδιαφέρουσα αναδρομή στην εξέλιξη της σχέσης της μαθηματικής επιστήμης με την τέχνη, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί σε αρκετούς πολιτισμούς. Οι αναφορές του εκτείνονται από τα γεωμετρικά σχέδια των ψηφιδωτών στα ανάκτορα της Αλάμπρα, μέχρι τα αρχιτεκτονικά σχέδια του Brunelleschi και του Alberti και φτάνουν στον κυβισμό και τη σύγχρονη εποχή: «χάρη στα μαθηματικά ο καλλιτέχνης μπορεί να φέρει κοντά τους δύο κόσμους όχι μόνο για να τους ενώσει, αλλά και για να τους εκτρέψει ή να τους παραβιάσει. Από την αφηρημένη γεωμετρική τέχνη του François Morellet και εν μέρει του Κandinsky η τέχνη μοιάζει να απολαμβάνει, με μια διεστραμμένη ευχαρίστηση, την πρόκληση της αταξίας και τον αποσυντονισμό όλων των υπολογισμών».

Πηγή: Le Figaro

Posted in Χωρίς κατηγορία

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Recent Posts
July 2015
M T W T F S S
« Jun   Aug »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
Pages
Blog Stats
  • 274,792 hits

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 2,961 other followers

Follow ΖΗΣΕ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΟΥ on WordPress.com
in search of Physics

ένα project για τη διδασκαλία της Φυσικής στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση

Joy of mathematics

Live Your Maths

Ο άγνωστος χ

Live Your Maths

%d bloggers like this: